Thursday, October 7, 2010

Doa Mohon Syurga

Apa yang di mohon hendaklah selari dengan perbuatan kita.
Jangan pula mohon syurga tetapi perbuatan menghala ke neraka.

Wednesday, September 29, 2010

20 perkara jangan dilakukan

20 Perkara Jangan

Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. Di bawah ini terdapat 20 perkara JANGAN yang seharusnya kita ambil ikhtibar. Tidak dapat dinafikan ada terdapat perkara-perkara yang terkena batang hidung saya sendiri. Tetapi sebagai umat ISLAM, kita harus saling ingat memperingati di antara satu sama lain. Semoga kita umat Islam akan terus mengungguli dunia InsyaALLAH

1) Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.

2) Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar).Takut kalau2 terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita

3) Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan

4) Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapan

5) Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat

6) Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita di kongsi syaitan

7) Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan

8) Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan

9) Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa

10) Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya

11) Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa

12) Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah

13) Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita. Hilang bahagia

14) Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula

15) Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita

16) Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

17) Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri2 munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita

18) Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH

19) Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya

20) Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaannya

Friday, September 24, 2010

S :adakah perubatan dengan kangkung dan tepung?

j: memang ada sesetengan perawat merawat dengan kangkung. ambil kangkung direbus dan minum airnya. begitu lah lebih kurang. sy pun tidak mengamalkan sebegitu. katanya boleh merawat santau juga selain untuk melancarkan perjalanan darah.

ada juga perawat menggunakan tepung. untuk alin/mengalin badan. iaitu menggunpal tepung menjadi bulat kemudian mengalin atau mengolekkan tepung td ke bahagian badan. saya juga tidak mahir berkenaan kaedah ini, namun beberapa pesakit memberitahu selepas di alin, dlm tepung tadi akan ada paku, pisau lipat dan mata psau cukur juga. pada saya jika begitu la halnya baik d elakkan kaedah tersebut, kerana ada ciri2 sihir.

s: telah menemui perawat di Darusyyifa tp penyakit masih ada

j: memang resmi berubat kena berulang kali. kalu ubat antibiotik hospital juga kita d minta "habiskan ubat ini". walau dah baik tp course tu kena complete kan juga.. maksudnya kita kena lah pmengulangi rawatani. perlu lah ingat bahawa syaitan yang mengganggu sudah bersumpah tidak akan jemu merosakkan manusia. kalau kita rawat hari ni, esok dia akan cuba lagi. mungkin setelah bbrp kali dia akan jemu dan kita tak akan d ganggu lagi. insyaalaah.


s: sujud syukur boleh dilakukan sersama solat atau berasingan?

j: sujud syukur adalah berasingan denagn solat dan perlu d lakukan d luar solat. jgn buat sujud syukur sejurus selepas salam kerana dibimbangi seolah2 kita menambah bilangan sujud pula.

Monday, September 20, 2010

Sihir dengan niat baik boleh ker?

Pertanyaan: Apakah hukumnya menyatukan pasangan suami isteri dengan sihir, atau pengasih kepada wanita yg dicintai dengan niat untuk mengahwininya dengan cara yg sah??


Jawapan: Hukumnya haram dan tidak boleh. Mendamaikan (pengasih), atau untuk memisahkan (pembenci, guna-guna) hukumnya juga haram, dan boleh jadi membawa kpd kufur dan syirik.

Sihir tidak ada yang terpuji serta dibolehkan, tetapi semuanya adalah kufur dan syirik. jgn terpedaya dengan sihir walaupun tujuannya baik, untuk mendamaikan. lebih baik kita tak mendapat orang yg kita cintai daripada terjerumus ke lembah kesyirikan



Firman Allah I:

وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولآ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَاهُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَالَهُ فيِ اْلأَخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ

sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan:"Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan ijin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barang siapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, (QS. al-Baqarah:102)

Monday, September 6, 2010

Semoga Diiringi Rahmat Dan Keberkatan Dari Allah SWT





Tuan Guru Dato Dr Haron Din di California. Semoga dirahmati dan di beri kesihatan berpanjangan.

Wednesday, August 25, 2010

Doa Memperbaiki Diri, Dunia Akhirat

jadikanlah hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ibi, dan hari-hari akan datang lebih baik dari hari-hari sebelumnya.

Monday, July 26, 2010

MOHON DIBERI HASIL YANG BAIK


Semua orang berusaha dan melakukan sesuatu. Ada yang memulakannya dengan baik tetapi kemudian berakhir dengan tidak baik, dan sebaliknya. Apa yang kita usahakan, natijahnya bukan ketentuan kita. Rahmat Allah yang menentukan.

Kekadang kita diujiNya dengan natijah buruk, ada juga natijah usaha kita sanagat baik pada pandangan kita, namun sebenarnya bala menanti dari natijah itu. Maka kita mohon pada Allah, agar memperelok segala natijah perbuatan kita, dan terhindar dari ujian yang membawa kepada kehinaan.

Thursday, July 15, 2010

Dr. Haji Abdul Rahman bin Md Derus Kembali Kerahmatullah Pada 13-Jul-2010 (1:30 Pagi)




13-Jul-2010 (Selasa): Allahyarham Dr. Haji Abdul Rahman bin Md Derus (59 tahun) telah kembali kerahmatullah pada pukul 1:30 pagi di Hospital Kajang. Janazah Allahyarham telah sempurna disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Baru Bangi pada jam 11:44 pagi.

Kami, warga ahli Darussyifa' ingin manyampaikan ucapan takziah kepada seluruh waris & ahli keluarga Allahyarham.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan para syuhada dan solihin. Al-Fatihah.

Latar belakang Allahyarham Dr. Haji Abdul Rahman bin Md Derus (59 tahun);



1. Tarikh Lahir: 15-Jan-1951
2. Tarikh Meninggal Dunia: 13-Jul-2010 (1-Syaaban-1432)
3. Alamat Rumah: 27 Jalan 2/2C Seksen 2 Bandar Baru Bangi
4. Sebab-sebab kematian: Strok
5. Ahli Jawatankuasa Darussyifa’.
6. Pengerusi Koperasi Darussyifa’ Berhad
7. No. Ahli Darussyifa’: 0046
8. Mantan Pensyarah Fakulti Perhutanan Universiti Putera Malaysia

Monday, June 21, 2010

15 Sebab Turunnya Bala

15 Sebab Turunnya Bala

Mengapa Manusia Ditimpa Bencana? Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh At-Tarmizi daripada Ali bin Abu Talib, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:

1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.

2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).

3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri.

4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.

5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.

6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.

7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.

8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.

9. Apabila sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina oleh mereka.

10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.

11. Apabila arak menjadi minuman biasa.

12. Apabila lelaki memakai sutera.

13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.

14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik.

15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu, maka pada saat itu tunggulah bala yang akan menimpa dalam bentuk angin merah (puting beliung) atau gerak gempa yang maha dahsyat atau tanaman yang tidak menjadi.

Seandainya kita sama-sama merenungi hadis di atas, tidak dapat tidak kita akan menerima hakikat bahawa bencana yang menimpa sesuatu kaum itu adalah berpunca daripada perbuatan mereka sendiri. Oleh itu, kembali kepada yang dituntut oleh Islam, semoga kehidupan kita akan dirahmati keamanan dari dunia hingga ke akhirat.

Monday, May 3, 2010

Doa dipermudahkan hisab di akhirat

Mudah-mudahan kita dihisab dengan kasih sayangNya. Dan dipermudahkan segala urusan di sana nanti.

Monday, April 26, 2010

soalan

s: pada rakaat akhir imam keliru jumlah rakaat dan menmbah rakaatnya, menjadi 5 rakaat. perlukah kita ikutnya?

pertama sekali tegur dahulu dengan subhanallah.anda mesti konfirm imam tu salah baru tegur.
kedua boleh samada anda ikut imam itu.
ketiga anda boleh teruskan tahiyat, dan tunggu imam tadi selesaikan rakaatnya lalu anda salam bersama2 imam.

jangan sesekali anda mufaraqah kerana anda akan rugi kerana jemaah anda tidak sah.

andai imam sujud sahwi, maka anda sebagai makmun pun boleh juga sujud sahwi.

.........

s: boleh kah merawat guna bahan dari khinzir jika tiada pilihan?

jika benar2 tiada bahan lain, maka boleh guna bahan dari khinzir itu. kerana mudarat. umpama kita sesat di suatu tempat, dan hanya ada khinzir utk d makan, maka boleh makan. begitu juga dalam perawatan.

............

s: betulkah kalu org saka susah nk mati kena bukak atap?

buka atap dengan ajal seseorang hanyalah kebetulan shj. ajal itu ketentuan Allah, dan ia tidak bergantung pada atap. firman Allah, apabila telah sampai ajal, pasti tidak dapat diawalkan atau dilewatkan walau sedetik sekalipun.

amalan dahulukala dengan membuka atap itu boleh memesongkan iktiqad muslim.walaupun byk sekali kejadian, apabila dibuka atap, memang besoknya pesakit itu akan mati, tp itu hanya kebetulan. ingatlah bahawa tipudaya syaitan itu sangat halus dan mungkin telah meresapi aqidah kita tanpa kita sedari.

Wednesday, April 14, 2010

DOA PEMISAH


adakalanya kita perlu mendoa kan agar dipisahkan org2 tertentu. inilah doa nya

3 jenis mimpi


  • kome syeikh, kalu org guna scan ikut ilham dlm mimpi?
  • ustazhanafi mimpi kategori lain plak,sbb hadis sebut mimpi ada 3jenis, dari allah, dari syaitan, dan mainan tidur. mmg ada mimpi benar. tp tak semua
    Details
    2010-04-07 12:39 AM
    #

HADIS DI ATAS MENYATAKAN MENGENAI 3 JENIS MIMPI,
OLEH ITU KITA JGN OVER CONVIDENCE DENGAN MIMPI KITA, MUNGKIN IA ADALAH DARI SYAITAN.

doa mendalami ilmu

doa ini asalnya doa nabi kepada ibn abbas.
perkataan faqqihni asalnya ialah faqqihhu yang bermaksud berilah kefahaman yg mendalam kepadanya, telah saya ubah kepada faqqihni agar lebih sesuai untuk mendoakan diri sendiri.

Thursday, April 1, 2010

tengok / tilik?

Guest boleh ust tgk dari jauh mak sy yang sedang sakit kat ipoh
Details
2010-03-31 5AM
tak boleh.



.............................................................................



tengok/tilik:
sering kali pesakit akan minta perawat tengok, sesetengah orang menyebut tilik.

sebenarnya tilik ini tidak berlaku, apalagi jika secara jarak jauh. perawat islam bukannya bomoh.

biasanya org yg boleh tilik ini dia guna jin, jin itu lah yg tolong p tengok dan habaq kat dia.

ingatan saya pada semua, perkara yg menghampiri syirik hendaklah kita jauhi.