Monday, September 20, 2010

Sihir dengan niat baik boleh ker?

Pertanyaan: Apakah hukumnya menyatukan pasangan suami isteri dengan sihir, atau pengasih kepada wanita yg dicintai dengan niat untuk mengahwininya dengan cara yg sah??


Jawapan: Hukumnya haram dan tidak boleh. Mendamaikan (pengasih), atau untuk memisahkan (pembenci, guna-guna) hukumnya juga haram, dan boleh jadi membawa kpd kufur dan syirik.

Sihir tidak ada yang terpuji serta dibolehkan, tetapi semuanya adalah kufur dan syirik. jgn terpedaya dengan sihir walaupun tujuannya baik, untuk mendamaikan. lebih baik kita tak mendapat orang yg kita cintai daripada terjerumus ke lembah kesyirikan



Firman Allah I:

وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولآ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَاهُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَالَهُ فيِ اْلأَخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ

sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan:"Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan ijin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barang siapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, (QS. al-Baqarah:102)

No comments:

Post a Comment