Thursday, July 28, 2011

guest: apakah hukum air yang dikatakan arak halal? istak barbican bavaria19-07-11 14:14

anda mesti berpegang bahawa setiap benda itu adalah halal, sehingga lah ada sesuatu yang mengharamkannya.

Dan mesti kita faham bahawa, tiada tanda Halal oleh Jakim bukanlah beerti benda itu haram. Jika anda beli baju, tiada tanda halal pun pada baju itu. Adakah baju itu haram? mungkin baju itu dibuat dari bulu babi?

Begitu juga dengan minuman ini, semua adalah halal kecuali kita tahu bahawa ada campuran arak. Tapi benarkah ada? Atau itu hanya tohmahan pesaing dalam perniagaan mereka?

Walaupun begitu, tidak salah kita berhati-hati (ihtiyaati). Maksudnya kita mengaggap sesuatu itu haram hanya kerana kita meraguinya. Tapi jgn lah Ihtiyaati keterlaluan. Jika keterlaluan maka itu juga sebahagian dari penyakit was-was.



guest: bagaimana pula dgn ferfume beralkohol?26-07-11 8:02

arak mengandungi alkohol, tapi alkohol itu sendiri bukan lah arak. ia adalah salah satu elemen yang ada dalam arak. tidak semestinya alkohol itu diambil dari arak, ada lagi sumber lain.

Jika alkohol diambil dari ekstrak arak, maka ia juga sebahagian dari arak. tapi tidak mungkin pengusaha perfume ambil alkohol dari arak, kerana kos nya yang tinggi. mereka ambil dari buah-buahan, maka ia halal.

No comments:

Post a Comment