Friday, July 12, 2013

Ilmu Pergi Berperang

Assalamualaikum

Saya berpeluang bertemu dengan seorang warga Filipina yang lama menetap di Sabah. Tidak mempunyai Kad Pengenalan. Memang seorang warga asing tetapi telah tinggal di Sabah sejak puluhan tahun dahulu lagi.

Orang ini sudah berusia dan masih sihat dan kuat. Handal dalam ilmu silat dan mengubat dengan cara yang yang tidak benar.

Sempat saya bertanya ttg ilmu perang org Filipina (maksudnya ilmu yang diamalkan oleh masyarakat Islam selatan Filipina).

Lalu beliau menunjukan satu ilmu. Saya tahu ilmu itu dipanggil Kaf 40. Beliau memanggilnya dengan nama lain. Menurut nya ilmu ini telah lama diamalkan di kalimantan dan selatan Filipina.

Inilah ilmu nya itu. Catatan tangan yang ditulis pada tahun 70an.


Bagaimana ilmu ini digunakan?

Dalam satu peperangan, seorang ketua org alim akan membuat pilihan siapa yang boleh ikut dlm peperangan tersebut. Semua tentera mengamalkan ilmu ini. Orang alim tadi akan membacakan satu mentera lain. Seperti di bawah ini. 




Hanya tentera yang mendengar mentera yang dibacakan sahaja yang boleh ikut pergi berperang. Dalam ramai2 tentera itu, bukan semua boleh dengar mentera yang dilaungkan itu.

Menurutnya, pegi 10 balik pun 10. Maksudnya tentera yg pergi pasti akan selamat pulang.

Ada beberapa lagi kegunaan yang beliau bgitahu saya. dan kebanyakannya adalah untuk tujuan yang amat salah.

Patutlah guru saya dahulu pernah pernah kata "jangan dok amai ilmu nih"

Wassalam.

1 comment: