Wednesday, March 16, 2011

Bomoh Sesat? Bertaubat lah !

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk menulis pagi ini, lantaran mengenangkan sikap segolongan org yg begitu menyanjungi bomoh tertentu.

Saya berharap, kita dapat menilai seseorang itu (sepaling tidak pun melalui penulisannya di blog, atau pengisiannya).

Akhlak yang paling baik ialah akhlak Rasulullah SAW yang bertunjangkan al-Quran. Maka kenali lah perawat/bomoh melalui akhlak Rasulullah.

Jika perawat/bomoh, asyik cakap besar, (tunjuk lagak?), mencerca, atau cakap semberono, adakah itu akhlak Rasulullah?

Sekali lg saya mengingatkan diri sendiri, sudah sudah la support bomoh yang tidak berakhlak, itu belum lagi dilihat dari kesyirikan dalam kaedah pengubatannya.

Jangan terkena baru terngadah. Ada baiknya bomoh sebegini kita tingalkan dan pulaukan agar tidak mencemar nama baik pengubatan Islam. Mudah-mudahan Allah SWT memberi hidayah dan petunjuk.

Wassalam.

9 comments:

  1. Ustaz boleh nampak kesyirikan? Wow hebat...

    Tahniah

    ReplyDelete
  2. malukan title ustaz jer..senang2 jatuhkan hukum..kalau orang lain senang2 jatuh kan hukum x boleh la yek..kalau ustaz boleh la yek..seorang ustaz patutnya punyai sifat profesional dalam hal2 sesat menyesat ni. ustaz pon tahu kalau ustaz tuduh orang sesat walhal orang itu tidak sesat apa hukumnya. tuduhan tu kan kena balik pada batang hidung sndiri. jaga la nama baik 'ustaz' tu.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. ni mesti cite dr budak lebong tu kan...heheh...sudah la ustaz...klu nk tau syirik ke tak...singgah la dulu kt sini kite tunjuk camne...mne tau ble blajar...ble dgr dua2 belah pihak...xde la dgr budak lebong tu je...mne tau ble blajar menda baru...belajar ilmu sebayk mungkin tu kan dituntut...nak tau syirik ke x dtg la dulu...

    ReplyDelete
  5. benarkah ada org2 tua yg percaya kat lebong tu...?

    ReplyDelete
  6. Kenapa darulsaka terasa? mmg dia berlagak ke dan tidak mencontohi akhlak rasulullah saw?

    ReplyDelete
  7. darulsakit.blogspot.com

    ReplyDelete